taj odbjegli titraj Kronosova oka skriven u dubini mene, u još uvijek nepoznatim širinama, u nepreglednim osjećajnim pustinjama blješti očima tuđim nevidljivo zdanje, čudesna zgrada sanjanih istina, kristalni dvorac umom zaboravljenih susreta, drhtava riznica puna lijepih sjećanja. Tu iza zrcala svijesti, u za druge nedohvatnim daljinama, rijeka života nečujno žubori, iskre kapljice kao ljubavno znanje, neizgovorene, tek naslućene tajne o kojima mi boginja u meni o vječnosti govori.

Donnerstag, 20. Mai 2010

Naše unutarnje oči.



Razvojem neuroznanosti sve je glasnija kritika na tvrdnju da su jedino naše oči organ koji nam omogućava istinitosti svjesne spoznaje sebe samoga, slike svijeta oko nas i predmeta u njemu.
Picasso je u jednom intervju rekao:
"Ja sam davno prestao preslikavati ono što sam vjerovao da moje oči vide. Kada mislim na neki predmet vidim ga mojim unutarnjim očima i on je drugačiji od onoga što vide moje oči kojima vidim ono što i drugi vide".

Ta izjava jednog od najpoznatijih svjetskih slikara me potakla na razmišljanje o metaforama i obnavljanju misaonih slika koje su od samog početka postojanja ljudske vrste utjecale na razvoj uma i nastajanje pojmova koji su stvarali jezik kojim se služim.



Picasso je slikao ljudska lica i tijela gledajući ih svojim unutarnjim očima, doživljavajući ih iz perspektive svog utjelovljenog uma u svim njihovim, za stvarno ljudsko oko, skrivenim dimenzijama, slikao je svoju svjesnu spoznaju, a ne reprodukciju onoga što su njegove stvarene oči gledale.
Prateći literaturu o razvoju neuroznanosti i istraživanja djelovanja mozga spoznavala sam veličanstvenost Picassovih djela i otkrivala sve više u tajnovitosti moje svjesne spoznaje. Promatrajući njegove aktove postajala sam njihovim središtem i tako bih se misaono nalazila u čudesnim prostranstvima moga tijela. Zatvorivši oči pokušavala sam gledati samo umom, pa zamišljajući ono već viđeno otkrila da ljudski mozak vidi predmete i događaje na sličan način kako ih je vidio i crtao Picasso. U glavi mi je nastajala galerija zamišljenih višedimenzionalnih slika u čijem središtu je uvijek bila svijest o mom postojanju u tijelu. Krenuvši na to misaono putovanje postala sam promatračem sebe same, a onda slijedeći novootkrivene znanstvene zakonitosti postavila svoju svjesnu spoznaju u središte zbivanja učinivši je promatračem onoga što se u mom tijelu, u mojoj duši i svijetu oko meine zbiva.
Slike, fotografije, anatomski atlasi, a sada još i ultrazvuk, računalna tomografija i magnetska rezonanca, sve to osljepljuje naše unutarnje oči. Za dijagnostiku čovjek više ne mora objašnjavati osjećanje osjećaja neke promjene u tjelu. Promjene su, na strojevima, vidljive i dokazive. To je uspjeh za medicinu ali je nedostatak za čovjekovu svijest o tijelu. Svjest o tijelu proizlazi iz djelovanja našeg utjelovljenog uma i dobija svoj konačni oblik u našem misaonom "Ja". Osnovno pravilo u mudrosti o tijelu, duši i pokretu je misliti samostalno, sjediniti tijelo, dušu i um, a onda svješću o tijelu spoznavati promjene koje se događaju na i u njemu.
Studirajući kršćansku tradiciju, uspoređujući je sa razvojem znanosti u prošlom stoljeću i iz nje proizašlom Piccasovom izjavom, pronašla sam u svom tijelu, pored očiju kao organa za gledanje, još tri para očiju kojima sam dostigla svoju svjesnu spoznaju o tijelu, duši i svijetu u kojem živim:


Oči tijela (nazvam ih Misaoni um), koje spoznaju fizikalne procese,


Oči duše (nazivam ih Emocionalni um), koje spoznaju osjećaje, pojmove i ideje,


Oči kontemplacije (svjesno razumjevanje svoje biti nazivam Egoistični um koji nema veze sa oznakom karaktera koju nazivamo egoizam), koje spoznaju duševne procese i stanja čovjekove biti.
One će u daljnjem tekstu biti moje unutarnje oči, oči materije, atomi naše svjesne spoznaje, qualija, misaona dinamika, zadnja točka zlatnog reza, božje oči, točka prividnog mira, iz koje se, u nama, razvija sve ono što nas čini svjesnim bićem.


Poglavlje iz knjige "Umijeće svakodnevnog pokreta"Dijana Jelčić, Kapitol, zagreb 2006

http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=15928
http://dinaja.blog.hr/

Keine Kommentare: