taj odbjegli titraj Kronosova oka skriven u dubini mene, u još uvijek nepoznatim širinama, u nepreglednim osjećajnim pustinjama blješti očima tuđim nevidljivo zdanje, čudesna zgrada sanjanih istina, kristalni dvorac umom zaboravljenih susreta, drhtava riznica puna lijepih sjećanja. Tu iza zrcala svijesti, u za druge nedohvatnim daljinama, rijeka života nečujno žubori, iskre kapljice kao ljubavno znanje, neizgovorene, tek naslućene tajne o kojima mi boginja u meni o vječnosti govori.

Sonntag, 4. Juli 2010

Varijacije na temu, agonije i ekstaze duše u svjetlosnom zagrljaju duše svijeta.








Duša svijeta, svjetlosni zagrljaj neba, taj tajnoviti, čudesni izvor života, iz kojeg su izrasla, samo naizgled čvrsta nebeska tijela, ta, zbog ljudskog neznanja, u naizgled čvrstoj materiji zarobljena vječna božja energija, čezne za čovjekom koji će jednog dana sebe i nju osloboditi iz okova neznanja. Ostvarenje tog sudbonosnog čina će biti najčudesnija sposobnost ljudskog uma, sposobnost koja će postati stvarnost u trenutku svjesnog spoznavanja mogućnosti koje se kriju u čovjekovom misaono- osjetilno- osjećajnom univerzumu, u njegovom utjelovljenom umu.
Dok su crkveni oci to veliko svijetlo, dušu svijeta tražili iza neba, alkemisti su veliko svijetlo tražili u materiji, Giordano Bruno je tu božansku energiju tražio u beskrajnom svemiru, u sebi i u svakom čovjeku.
Za alkemiste je duša svijeta bila sveta iskra koja se skrivala u tami materijalnog svijeta i oni su pokušavali pronaći tu iskru koja će neplemenite metale pretvarati u zlato ili čovjeku poklanjati vječnu mladost.
Stoljeća su se smjenjivala, ta sveta iskra je ostajala skrivena u vjerovanju u nju.
Univerzum je bio statičan i zemlja je bila njegovo središte, a raj je bio carstvo koje se krilo iza univerzuma. U čast toj, tajnom obavijenoj, svetoj iskri su se k nebu podizale katedrale.
Katedrale su bile i, nažalost još uvijek ostale, dvorci u kojima stoluje nedohvatljiv Bog, Bog nevidljiv ali svemoćan. Svete mise, službe i zahvale Bogu, su bile i ostale još uvijek vrijeme prividnog mira u kojem se ne stari, a uzimanje hostije, tijela božjeg je bio i ostao ljek koji čovjeka oslobađa grijeha i brani od svih bolesti.
Zemaljski vrt je u vrijeme tamnoga srednjega vijeka usahnuo, mitovi zamrli, vile nestale iz mora, jezera i šuma. Sve što je bilo vrijedno i u što se vjerovalo nalazilo se u Božjem vrtu neprolaznosti u, za živog čovjeka, nedohvatnoj vječnosti. Naša plava ljepotica je u tim mračnim stoljećima bila samo prebivalište za prolazna ljudska tijela i ničeg važnog osim, ignorancije, naučenog neznanja nije bilo na njoj. Crkveni oci tog mračnog vremena su širili strah među ljudima stvorivši strašnog i osvetoljubivog Boga, u čije ime su gorile lomače i vodili se ratovi.






Tek za vrijeme renesane je Bog postajao milostiv i šireći svoju ljubav, tu čudesnu božansku energiju, kojom je, kao u drevno antičko vrijeme, ponovo oživljavao prirodu u, čovjeku dohvatnom, zemaljskom vrtu. Našoj majci zemlji je djelovanjem tog nečeg magičnog vraćena ljepota i čudesnost življenja, a svaki djelić prirode, pa čak i čovjekovo tijelo, je u sebi nosilo transcedentnu postojanost te magije, duše svijeta. To je bilo ono sretno doba kada su vile i vilenjaci, ponovo probuđeni iz svog srednjevjekovnog sna, ponovo lutali našim šumama i činili ljudima dobro. Duša svijeta je u tom vremenu razumjevana i tumačena kao esencija Stvoritelja koja stvara i razvija život i upravlja univerzumom. Ona je bila osnovni princip kreativnosti, pa su renesansni umjetnici vjerujući u savršenstvo Stvoritelja, njegovu volju izražavali u svojim djelima. Renesansna umjetnost je slijedila proporcije prirode i čovjeka u njoj. Vjerujući da Božja ruka upravlja dušom svijeta, tadašnji umjetnici kao da su svoju stvaralačku snagu crpili iz te čudesne energije i njihova djela su postajala izraz onoga što je Božja ruka stvorila, a njihove oči gledale. Renesansni umjetnici su u svojim djelima ostvarili perspektivu i dočarali promatraču postojanje treće dimenzije. To je bilo vrijeme kada je čovjekovo tijelo dobilo svoju vrijednost, koju je imalo u vrijeme antike, ono drevno vrijeme kada se tvrdilo da je čovjek mjera svih proporcija.



No u vrijeme renesanse, slijedeći još uvijek srednjevjekovne dogme, tijelo i duša su ostali odvojeni, a svijet je postao bezdušni stroj kojim je čovjek počeo racionalno upravljati. Apsolutnost prostora i prolaznost vremena je običnog čovjeka zauvjek odvojila od izvora iz kojeg je izrastao i čiju energiju više nije osjećao u sebi. Na stvorenim koordinatama je nedostajala koordinata prostor- vremena, vrtnja nebeskog vretena koje čovjeka i izvor sjedinjuje.
Čudesan svijet stvaralaštva, svijet tajnovitih snaga je postao san koji se dalje sretao samo u poeziji i laboratorijima zanesenih znanstvenika. Sanjari su sanjali dalje i tražili istinu u neobjašnjenim zakonima prirode, živjeli vječnu renesansu duše svemira, dušu ljudskog postojanja, jedinu energiju iz koje izrasta trenutak, jedina stvarnost ljudskog postojanja.
"Priroda nije samo ono što mi vidimo" mislili su hrabri gledajući u beskraj noćnoga neba.
"Od čega li smo mi i univerzum uistinu satkani?" razmišljali su drugi u svojim laboratorijima i sanjali prostor i vrijeme sjedinjene u četvrtu protegu našeg postojanja.
"To je san koji će se ostvariti snagom samo izbranih umova." tvrdili su neki znanstvenici.
"To sliči nastajanju nove religije." mislili su sanjari i tražili puteve ka spoznaji te magične dimenzije.
"Oni koji uspiju sjećanje usmjeriti na sebe sama, koji se uspiju uistinu sjetiti svih svojih prošlih stanja, tek oni će uspjeti ostvariti spoznaju postojanja u četverodimenzionalnoj stvarnosti trenutka." pokušavali su neki privući pažnju neukih.





Naša stvarnost je višedimenzionalna, tvrde znanstvenici danas i otvaraju nam veći broj puteva ka njenoj spoznaji. Nema reinkarnacije izvora iz kojeg smo krenuli na ovo dugovječno putovanje evolucijom. Izvor je samo jedan jedini, energija je samo jedna jedina, ona ne treba posrednike, ona sama iz sebe izrasta i razljeva se svemirom i dotiče svakog čovjeka, svako živo biće, svaku travku i postaje život. Srednjevjekovni inkvizitori su pokušali posredovati između izvora i čovjeka i dokazali da su posrednici razumjeli, ali nisu osjetili, nastajanje te energije, da posrednici i danas okreću vodu na svoj mlin, da oni toj vječnoj energiji oduzimaju svojstvo stvaranja prostora i vremena.
"To je svojstvo još nedokućenih, najsitnijih struna iz kojih smo mi i univerzum satkani. Tri kvantna broja su nam dokazala postojanje kvanta, najmanjeg paketića energije. Na Deskartesovim koordinatama prostora ta tri broja određuju njegovu trodimenzionalnost, ali još uvijek ne potvrđuju dimenziju vremena, trenutak u kojem dolazi do skoka, tog čudesnog nevidljivog Boga u prirodi, nazvanog kvant." govore nam danas sanjari.




Neki sanjari uspoređuju dokazane matematičke simetrije u prirodi sa Bachovim sonatama i pronalaze slične ritme u gibanju najsitnijih čestica atoma, ritam koji im odaje tajnu univerzuma koji u svom nastajanju sklada simfoniju životu u njemu. Umjetnost skladanja glazbe je medij za izražavanje onog neizrecivog. Proizašla iz čovjeka i njegovog osnovnog ritma, muzika je akustična slika umjetnikove duše. Svijet atoma se sve više i više uspoređiva sa virtualnim orkestrom, a u tom atomarnom sustavu čovjek zauzima sve važnije mjesto. Čovjek satkan od još uvijek nedokazanog postojanja titrajućih struna, postaje jedan od instrumenata u tom virtualnom orkestru.
Plavi planet u našem malom univerzumu nas, ritmom disanja, podsjeća na sva tijela koja posjedujemo, podsjeća nas na iluziju, vječnosti i beskonačnosti, bezvremena i beskrajnosti skrivene u konačnosti našeg fizičkog tijela i na to da mi svojim svjesnim postojanjem sudjelujemo u nastajanju simfonije univerzuma.

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb,2006.
poglavlje "Dominacija tijela u vrijeme renesanse" str. 86.

http://umijece-pokreta.blogspot.com/
http://umijece-vremena.blogspot.com/
http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=27445

Keine Kommentare: